fredag 9 januari 2009

Varning för hemgjorda tatueringar

Jag läste några artiklar i förra veckans Lokaltidning om hemgjorda tatueringar och blev verkligen förfärad! Jag visste inte att det var så många som verkligen tatuerade sig av oproffsiga hemmatatuerare! Snälla, snälla, läs dessa artiklar "Varning för hemgjorda tatueringar" och "Inte tillräckligt duktiga" och lova att aldrig göra en tatuering hemma hos någon som inte är certifierad. Tänk på att du utsätter dig för en oerhörd risk att få allergier, infektioner och blodsjukdomar som hepatit och hiv. Förutom det så märker du din kropp för livet med något som kanske inte alls blir som du har tänkt dig!

Körsbärsblomman ovan är ett skräckexempel som gjordes av en reporter på Lokaltidningen som ville testa hur svårt det kunde vara att tatuera utan någon som helst erfarenhet, och faktum är att många av de som gör tatueringar hemma hos ocertifierade tatuerare får precis detta resultat där:
- Ifyllnaden är ojämn och går inte ända ut i kanterna
- Färgläggningen är flammig
- En tredjedel av de svarta linjerna är för djupt tatuerade (vilket kan göra att tatueringen flyter ut i huden)
- En tredjedel av de svarta linjerna är för tunna och hänger inte ihop
- Tatueringen ser amatörmässig ut och är inte snygg

Källa: Tatueraren: ”Identisk med mycket av det jag ser”

Snälla, om du funderar på att göra en tatuering, gör det inte för tatuerandets skull. Tänk inte att "Det skulle vara coolt med en tatuering". Tänk istället igenom:

  • Vad tycker du om och vad tycker du skulle se snyggt ut på just dig? Börja inte med att kolla igenom tatueringsmallar på nätet, kolla istället runt i olika tatuerares gallerier och fundera ut vad du tycker om och även vad du inte tycker om.

  • Vad betyder tatueringen för dig? Vill du ha den för att du tycker det är snyggt eller vackert? För att det har en speciell mening för just dig? Det spelar egentligen ingen större roll vad din tatuering representerar men du ska vara medveten om orsaken, vilken den än må vara, och vara stolt över det du gör.

  • Vilken tatueringsstil gillar du bäst? Efter att ha tittat runt en del kommer du nog underfund med vilka typer och stilar av tatueringar som skulle passa just dig.

  • Fundera noga igenom placeringen och storleken. Vilka faktorer är viktiga för just dig när du ska välja en plats på kroppen? Vill du visa den eller dölja den? Hur tror du tatueringen kommer se ut när du blir äldre? Var är du känslig/mindre känslig för smärta?

  • Passar tatueringen du väljer din personlighet? Är det något som skulle se naturligt ut på dig och som du är stolt över?

  • Varför vill du göra en tatuering egentligen? Vill du imponera på dina vänner? Vill du bevisa något för din omgivning? Gör du den för din egen skull eller någon annans? Är det verkligen något du vill smycka din kropp med för livet?

När du har funderat igenom detta, undersök vilka tatuerare som finns i din omgivning som skulle kunna göra precis just det du är ute efter. Ta kontakt med dem och diskutera din idé, men ha helst inte med dig en färdig design till tatueringsstudion. Låt tatueringsartisten istället göra en custom design utefter dina önskemål. Självklart kan du ha med bilder som inspiration för att förklara vad du är ute efter, men ofta blir resultatet som bäst när tatueraren får vara kreativ. Var inte rädd att diskutera. Duktiga tatuerare vet vad de gör och kan läsa pesoner väldigt bra. De har en förmåga att förstå precis vad du är ute efter och kan avgöra vad som skulle passa just din personlighet bäst. En bra idé utformas tillsammans med tatueraren, så var heller inte rädd att säga vad du tycker och ändra designen ända tills du är nöjd. Om det inte känns bra när du diskuterar dina idéer med tatueraren ska du välja någon annan.

Och när du väl bokar en tid, ha tålamod. Även om de duktiga tatuerarna har en väntetid på minst 6 månader är det väl värt den tiden att vänta. Om du vill ha en tatuering nu ska du vilja ha den även om 6 månader, och om ett år, och även om tio år. Under väntetiden hinner du dessutom fundera igenom dina beslut ett antal gånger innan det är dags att göra tatueringen.

Bildkälla: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=57551169

Jag själv har väntat ett halvår på att få en tid hos Jo Harrison som ska få göra min solros. Nu åker jag snart ända bort till Brighton i England för att bli tatuerad av just henne eftersom jag älskar hennes stil och vet att hon är speciellt duktig på blommor och kan göra snygga solrosor. Under väntetiden har jag ändrat mitt beslut om placering två gånger. Först ville jag ha den på låret, sedan på sidan och nu har jag bestämt att göra den på axeln och överarmen. Det tog lite tid att komma underfund med det och jag övervägde många faktorer. Under väntetiden har Jo och jag också tillsammans spånat vidare på motivet och utformat en gemensam idé om hur jag vill ha det och vad hon tycker skulle se bäst ut. Och nu till slut känner jag mig helt trygg med mina beslut och är övertygad om att resultatet kommer motsvara, om inte överträffa, mina förväntningar.

Och alla ni som köper en tatueringsmaskin på nätet och tror ni ska kunna börja tatuera era kompisar, get real! Det krävs många års utbildning och träning i en tatueringsstudio för att behärska den teknik som krävs för att kunna tatuera. Och långt ifrån alla har den konstnärliga förmåga som behövs för att kunna utöva en av de absolut svåraste och mest krävande formerna av konstskapande som finns...

Inga kommentarer: