torsdag 8 januari 2009

Helkroppstatueringar

Jag har alltid varit faschinerad av personer som väljer att tatuera hela eller stora delar av kroppen. Det är intressant att det finns folk som vill ändra sitt utseende så radikalt att de vill göra något sådant. Och det är mer intressant att ta reda på varför. Att göra en Japansk full body suite är något som har blivit mer och mer populärt och här tror jag att de flesta som väljer att göra det ser sin kropp som ett konstverk och vill utsmycka den med något vackert. Men det finns också de som tatuerar precis hela kroppen och även ansiktet för att se ut som någon annan. Här har jag valt ut fem i topp bland kända personer som har valt att tatuera hela kroppen.

Plats 5: Lucky Diamond Rich, som är nuvarande "Världens mest tatuerade person" enligt Guinness World Records. Jag såg faktiskt Lucky på London Tattoo Convention i somras då han uppträdde, men lyckades tyvärr inte ta några egna bilder. Lucky är själv tatuerare och brukar även uppträda som jonglör och akrobat. Han har spenderat mer än 1000 timmar på sin kroppstatuering som är i flera lager. Jag har inte riktigt lyckats ta reda på varför han har gjort sin tatuering. Det verkar som om han bara blev besatt av att tatuera sig mer och mer och kunde till slut inte sluta. En intressant artikel om honom kan du läsa på Mantra Tattooing. Själv tycker jag det är värt en plats bland topp 5 att vara världens mest tatuerade person, men jag tycker inte det är det minsta snyggt.

Plats 4: Julia Gnuse, eller "The Illustrated Lady" som började tatuera sig på grund av den ovanliga sjukdomen Porphyria, som gör att hon får blåsor i huden så fort hon vistas i solljus. Julia började tatuera sig för att dölja ärren som uppstod i huden efter sina blåsor och har nu tatuerat 95% av sin kropp, ansiktet inkluderat. Det gör henne till "Världens mest tatuerade kvinna" enligt Guinness World Records. Julias tatueringar består mest av figurer från TV-serier och filmer samt andra figurer och händelser i hennes liv. En fjärdeplats får hon för sin originella historia och intressanta mönster, men jag tycker inte det hon har gjort i ansiktet är snyggt. Det hade varit mycket coolare om hon bara hade tatuerat kroppen och inte ansiktet, eller använt lite ljusare och mindre markanta färger i ansiktet...

Plats 3: The Enigma, som har tatuerat hela kroppen som ett gigantiskt pussel. The Enigma uppträder som svärdslukare och akrobat men är också en duktig musiker. Han spelade tidigare i bandet Human Marvels tillsammans med sin dåvarande flickvän Katzen. Nu uppträder han som både musiker och akrobat i showen Electric Acid Theatre. The Enigma gjorde sin första tatuering när han var 20 och när han var 22 fick han idén om att tatuera hela sig själv blå för att förbättra sitt shownummer. Före detta flickvännen Katzen har tatuerat största delen av hans blå pussel. Han tatuerar också själv, men bara små pusselbitar på andra. Läs mer om honom på Prick Magazine. Jag tycker The Enigma ser cool ut så han är väl värd en tredjeplats. Vad jag inte riktigt gillar är att pusslet ser ofärdigt ut eftersom inte alla pusselbitar är färglagda...

Plats 2: The Lizardman, Eric Sprague, är bara helskön! Efter att ha träffat honom på Malmö Tattoo Expo i somras kan man inte annat än att gilla denne folkkäre, roliga, snackiga och coola kille. Han livnär sig på sin show som han turnerar med världen över. Han berättade för oss att han ända sedan han var tonåring har haft idén om att tatuera sig över hela kroppen. Han har alltid haft udda idéer och känt sig lite som ett freak. Hittills har han lagt ca 700 timmar på sin kroppstatuering och han har hela tiden vetat att han ville göra det här. En intressant artikel om honom kan ni läsa på College Crier. Väl värd nummer 2 för utseendet och sitt sköna sätt! Fast jag kan tycka att om man nu ska tatuera sig som en ödla kan man hålla sig till sitt tema. Eric verkar ha varit lite splittrad och har många olika motiv över hela sin kropp, fast han har alltid vetat bestämt precis hur han vill ha det.

Plats 1: Zombie Boy, som håller på att tatuera sig som en levande zombie. Den här killen är bara så cool!!!! När Rick var liten ville han bli en tennage mutant ninja turtle och bo i kloakerna, men när han blev äldre ville han bli en levande zombie och påbörjade sitt projekt. Hittills har han bara lagt 24 timmar på tatueringarna, men mer ska det bli. Ni måste kolla in intervjun med honom och alla bilderna på Bizarre Magazine. Jag tycker Rick har valt motiv som passar honom och hans personlighet, han vet vad han vill, han har hållt sig till sitt tema och tatueringen är snyggt gjord och riktigt cool! En väl värd förstaplats i min lista!

Bröst och mage

Ryggen är snyggast tycker jag

Andra kända helkroppstatuerade personer som inte kom med i mina fem i topp är: Tom Leppard, Katzen, Etienne Dumont och Stalking Cat ifall ni vill läsa mer.

Ja, visst är det härligt att man får göra som man vill här i livet. Och så länge man vet vad man vill och känner sig bekväm med vad man gör och vem man är så tycker jag absolut man ska få göra som man känner. Och även om många som ser de här personerna tycker att det är knäppt, hemskt, annorlunda och galet tycker jag det är starkt att våga vara så annorlunda. Själv skulle jag aldrig vilja tatuera hela kroppen. Det krävs nog nån sorts inre kraft och övertygelse för att göra det som jag inte har. Ganska galet är det ju allt och jag är nog bara lite galen ;)

Bildkällor:
Lucky Diamond Rich
Julia Gnuse
The Enigma
Zombie Boy

Inga kommentarer: