fredag 17 april 2009

Efter sex gånger hos Henning

Äntligen lite färg!!!! Nu börjar det till slut likna en färdig sleeve. Gud så snyggt det blir när de gröna bladen och rosa körsbärsblommorna får omringa karpen. Efter sjätte sittningen trodde min vänninna att det bara blir en sittning till innan sleeven är helt färdig. Jag längtar så tills den är helt klar säger hon, men samtidigt är det lite ledsamt att det är över snart. Jag gillar ju så mycket att åka till Henning i Helsingør och bli tatuerad!

Körsbärsblommorna valde Henning att göra ljusrosa i den här tatueringen. Min väninna var lite förvånad över det. Hon hade inte riktigt väntat sig att de skulle bli rosa, snarare vita, röda eller vit-röda som i många andra av Hennings tatueringar, men hon gillar det skarpt och tycker det är superläckert! Det tycker jag med. Det rosa får sleeven att se mer kvinnlig ut och färgen passar perfekt till henne.

Jag gillar hur han har färglagt körsbärsblommornas foderblad med olika nyanser av grönt. Det lite gulgröna och det mörkgröna gör tillsammans att bladen ser riktigt äkta och levande ut. Ungefär som Jo Harrison gjorde på min solrostatuering. Väldigt effektfullt! Undersidorna på körsbärsbladens kronblad är cerise-röda, vilket också ger en fin effekt och ännu en färgdimension till tatueringen. Mitten på blommorna har ännu ingen färg. Undrar om Henning tänker låta det vara så eller om de får lite gul färg i nästa sittning, som på traditionellt Japanskt vis?

Den lilla buketten på axeln blev inte riktigt klar. Här fattas grön färg och lite skuggning i vinden. Dödskallen på armens undersida hade han inte jobbat på alls den här gången, så där fattas också fortfarande lite färg och skuggor. Annars är sleeven mer eller mindre komplett!

Den här gången hade hon pratat med Henning om nästa projekt och utvecklat idén med Fenixsleeven på andra armen lite. Henning tyckte att eftersom karpen simmar uppåt på ena armen skulle Fenixfågeln flyga nedåt på andra armen så att de tillsammans bildade en cirkel, som en helhet. Det hade min väninna inte tänkt på förut, men givetvis är det en lysande idé. En riktig konstnär som Henning vet ju precis vad han gör och vad som blir snyggt i slutändan, även om vägen dit kan verka ganska lång ibland.


Ja, många timmar har det tagit, men wow, vad snygg den är nu! Bara lite lite detaljer och färg fattas innan den är helt klar. Så nära, så nära...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken underbar tatuering!

Vågar man fråga om ev. total kostnad på en så fin investering för livet?

Är lite småsugen på en Koi fisk själv men inte riktigt lika stor.

CC sa...

Jag vet inte hur mycket den kostade, men för en duktig artist som Henning skulle jag tippa att han tar ungefär 1000kr/timme... Kanske mer? Det är nog vad man får räkna med om man ska göra något stort. För små tatueringar brukar det vara ett fast pris per tatuering.