torsdag 30 juli 2009

Rosor


Ja, ni vet ju förstås vid det här laget att jag är fullkomligt stormförtjust i solrosor! Men rosor är inte så dumma de heller! Rosen är det överlägset vanligaste blomstermotivet att tatuera genom alla tider. Framför allt i västvärlden, där rosen kan likställas med östvärdens Lotusblomma i popularitet. Rosen står för framför allt för kärlek, men också för skönhet. Och visst är rosen en gudomligt vacker blomma.

Traditionella rosor av Henning Jørgensen, jag gillar de små bina
som flyger runt bland rosorna. Underbart vacker tatuering!

Rosor tatueras i många olika färger och former. Det finns rosor representerade på olika sätt i alla tatueringsstilar. Färgen på rosen har stor betydelse eftersom rosorna har sitt alldeles egna språk:

Röd Ros – Kärlek eller Passion
Vit Ros - Oskuldsfullhet eller Fred
Gul Ros - Vänskap eller Glädje
Korallröd Ros - Åtrå eller Lust
Ljusrosa Ros - Förtjusning
Mörkrosa Ros - Tacksamhet
Lila Ros - Förtrollning
Orange Ros – Beundran
Svart Ros - Död eller Farväl
Rosenknopp - Hemlig kärlek
Ros utan taggar - Tillgivenhet

Realistisk ros i färg av Mirek vel Stotker


En av de snyggaste ros-sleeves jag har sett sitter på Mercedes Camilla. Hon har realistiska rosor i gråsvart tatuerade på hela ena armen gjorda av Uncle Allan på Conspiracy Inc i Köpenhamn. Grymt läckert!

Jag gillar de flesta tatueringar av rosor jag ser, men speciellt snyggt är det med riktiga old school rosor. De är finast av alla rostatueringar tycker jag. En typisk ros i riktig old school stil har oftast röda kronblad som är skarpt gula på undersidan så att det gula syns när bladen böjer sig. Och så förstås lite tjockare skarpa linjer som i alla old school tatueringar. Rosen ovan är en typisk sådan gjord av Demon på Bring it on Tattoos i Göteborg.

En klassisk ros är från Thin Lizzys album Black Rose. Den här tatueringen är gjord av Ron Koupal från Arizona. Supernajs! Thin Lizzy är förresten grymma! Speciellt albumet Black Rose. Om ni inte har hört det så lyssna!!!

Och så till sist en bild på min alldeles egna Old School Ros!! Den är bara helt underbart vacker där den sitter på min arm! Kanske den snyggaste tatuerade ros i old school stil jag nånsin har sett. Jag bara älskar Marijas tatuering på mig! Tror bestämt jag måste ha fler... Rosor alltså... Av Marija. Bröstet nästa?? ;)

Inga kommentarer: